معرفی مرکز رشد

مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان به منظور حمایت مادی، خدماتی و معنوی از ایده­ها و فناوری­های افراد، تیم­های­دانشجویی  یا شرکت­های صاحب ایده بدون هیچگونه محدودیت سنی و تحصیلات، تاسیس گردیده است.
چرخه حمایت از ایده های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن آنها به محصولات یا خدمات فناورانه قابل تجاری سازی و عرضه به بازار، به عنوان رسالت اصلی مرکز رشد دانشگاه محسوب می­شود. از این رو ، مرکز رشد دانشگاه سازمانی است که جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاهها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکتهای خصوصی، مخترعین و مبتکرین به حرکت انداخته و ارتباط آنها را با بازار از طریق ایده­های نو و کاربردی تسهیل می­نماید.
 
اهداف مرکز رشد:
  1. بسترسازی جهت پیاده سازی و تجاری کردن ایده­های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده .
  2.  ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان.
  3. کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوریهای پیشرفته.
  4. ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش بنیان و فنآور فعال در زمینه های فنآوری.
  5.  بستر سازی در راستای ایجاد فرصت های شغلی به­منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی جهت توسعه فناوریهای پیشرفته.
  6. تولیدوتوسعه­محصولات­وفرآیندهای­فنآوری قابل عرضه به بازار.
  7. ایجاد ارتباط بین ایده پردازان و سرمایه گذاران.
  8. کمک به رشد و توسعه ملی و منطقه­ای.
  9. ایجاد فضای مناسب جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی فن­آورانه.
  10. ایجاد شرکتهای دانش بنیان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی.
وظایف مرکز رشد:
  1. پذیرش صاحبان ایده. (بویژه تیم های خلاق دانشجویی)
  2. کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیتهای نوآورانه.
  3. هدایت صاحبان ایده­ به­سوی پیاده سازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره­های مورد نیاز.
  4. تشویق و ترغیب نوآوران به راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان.
  5. تلاش برای فراهم آوردن حمایتهای قانونی جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی.
  6. حمایت­از­صاحبان­ایده­در راستای کاربردی نمودن ایده­های عملی.
  7. حمایت از بومی سازی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و مورد نیاز دانشگاه­ها و صنعت.

 
معرفی دوره پیش رشد:
از آنجا که اغلب شرکتهای نوپا در زمینه های فناوری توسط فارغ التحصیلان دانشگاهها تاسیس می شوند و به علت خلا موجود در واحدهای آموزشی دانشگاهی که مهارتهای مربوط به ورود به بازار و کار آفرینی در دوره تحصیل به دانشجویان تعلیم داده نمی شود، لذا فضای لازم برای شکل گیری مقدمات تاسیس شرکت، در دوران تحصیلات دانشگاهی فراهم نمی باشد. در این راستا مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان به منظور تسریع و تسهیل در شکل گیری شرکتهای جدید و نوپا ، دوره ای تحت عنوان دوره پیش رشد را در مرکز رشد طراحی نموده است. در این دوره به افرادی که دارای ایده های فناورانه هستند، مشاوره وآموزش های لازم برای تثبیت ایده، شناسایی گروه کاری و شکل گیری هویت مستقل حقوقی داده می شود. مدت دوره پیش رشد ۶ ماه است که بنا به ضرورت با تصویب شورای مرکز رشد تا ۹ ماه قابل تمدید است.
در دوره پیش رشد ، افراد و گروههای علاقه مند به کار تیمی و تاسیس شرکت می توانند در قالب هسته های تحقیقاتی (بدون هویت رسمی و ثبت شرکت) با استفاده از خدمات و پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی همدان فعالیتهای اولیه خود را جهت ورود به بازار تجاری و تشکیل شرکت ساماندهی نمایند.
در طی مدت حضور واحدهای فناور در دوره پیش رشد، آنان موظف به اثبات و تکمیل ایده محوری، تثبیت گروه کاری و ارائه برنامه کاری برای ورود به دوره رشد می باشند، ضرورت اصلی این دوره ، جذب نیروهای خلاق دانشگاهی ، تغییر الگوهای ذهنی اشتغال و تسریع در مراحل رشد است.
 
موسسات قابل پذیرش در مرحله پیش رشد:
  1. هسته اولیه یا موسسات در حال تشکیل که هنوز ماهیت حقوقی ندارند یا در حال تکمیل مراحل ثبت موسسه یا شرکت خود می باشند.
  2. موسساتی که دارای برنامه کسب و کار نبوده یا در حال تدوین برنامه کسب و کار می باشند.
  3. موسساتی که در حال تکمیل تیم کاری خود می باشند.
  4. موسساتی که بازاریابی ایده محوری آنها بصورت دقیق صورت نگرفته است.
 
مشخصات دوره پیش رشد:
  • پذیرش گروه یا هسته مربوطه بر اساس توانمندی علمی، تخصصی و برنامه کسب و کار و ایده محوری ارائه شده می باشد.
  • اسکان تیم و ارائه خدمات از جانب مرکز رشد درطول دوره استقرار.
  •  ارائه مشاوره و آموزشهای لازم درطول دوره استقرار.
  • ارزیابی های سه ماهه در طول دوره پیش رشد به انجام خواهد رسید و مبنای ارائه تسهیلات و ارتقاء به دوره رشد خواهد بود.
 
معرفی دوره رشد:

دوره ای است که طی آن واحد فناور با اجرای برنامه کاری مصوب که بر اساس ایده فناورانه تنظیم شده است به یک موسسه فعال و موفق اقتصادی تبدیل می شود، روند رشد موسسات فناوری طی حضور در مرکز رشد بر اساس شاخص های رشد یافتگی شامل:
۱-رشد علمی و فناوری. ۲-رشد مالی و اقتصادی و ۳-رشد سازمانی.مورد بررسی قرار می گیرد، زمان این دوره حداکثر ۳ سال است که تحت شرایط خاص  با تصویب شورای مرکز رشد تا ۵ سال قابل تمدید است.
حمایتهای مرکز رشد طی این دوره شامل موارد ذیل می باشد:
  1. تامین محل کارو خدمات مرتبط با زیر ساختهای فیزیکی و امکانات اولیه اداری و رایانه ای.
  2. خدمات مدیریتی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی.
  3. خدمات آزمایشگاهی ، کارگاهی و اطلاع رسانی.
  4. آموزش های تخصصی ویژه مورد نیاز و مشاوره.
  5. سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقاء واحد های فناور.
 
انواع واحدهای فناور قابل پذیرش در مرکز رشد
  • شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی و واحدهای فناور نوپا.
  • مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و پژوهش دستگاه های اجرایی.
  • شرکت های دانش بنیان.
 
معیارهای پذیرش در دوره رشد شامل موارد زیر می باشد:
  • داشتن ایده محوری مبتنی بر فناوری
  • میزان نوآوری فعالیت
  • در حالت عادی سهام داران شرکت نباید در دیگر موسسات یا شرکت های مستقر در مرکز دارای سهام باشند
  • متناسب بودن نیازهای شرکت با امکانات و منابع مرکز
  • وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
  • وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت و تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
  • تعداد همکاران تمام وقت تیم (حداقل دونفر)
  • امکان رشد و گسترش فعالیت
  • مزیت رقابتی محصول / خدمات
  • داشتن استراتژی و اهداف مناسب
  • مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژی ها
  • برنامه اقتصادی متکی بر بازار
  • تناسب ایده با اولویت های مرکز رشد
برخی نکات  مثبت قابل توجه در بررسی ایده ها برای ورود به دوره رشد:
  • تناسب ایده با مزیت های منطقه ای(استانی/شهری)
  • وجود فرصتهای خاص برای تجاری سازی ایده
  • ارتباط ایده با فناوریهای نوین (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی های نو و . . .)
  • نوآورانه بودن ایده، اختراع، ابداع و . . .
  • امکان دسترسی به سرمایه به میزان نیاز طرح(از طریق سرمایه گذاران بیرونی یا مجری ایده)
  • قابلیت تجاری شدن ایده و وجود بازار بالفعل
  • اشتغال زائی در صورت تکمیل شدن ایده
  • امکان پذیری کامل فنی و اجرایی
  • داشتن تحصیلات دانشگاهی متناسب با ایده
  • دارا بودن دانش و مهارت کافی مرتبط با ایده(سوابق تحصیلی و مهارتی مرتبط)
  • امکان توسعه ایده به فعالیتهای جدید
موارد مطرح در جلسه دفاع از ایده محوری:
  1. معرفی و توضیح ایده محوری و محصول نهایی(ویژگیها، مزایا، نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدها)
  2. تبیین نوآوری فناورانه طرح
  3. امکان سنجی طرح به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی طرح(ارزش طرح)
  4. بیان صلاحیت علمی و فنی گروه جهت پیشبرد ایده محوری
  5. ارائه مطالعات بازار شامل: مشتریان طرح، دسته بندی بازار، حجم بازار، رقبا ، محصولات یا خدمات مشابه و جایگزین، مزیت رقابتی و . . .
  6. ریسک های پیش روی ایده
  7. سایر موارد تخصصی مرتبط با ایده